Sažetak | Cilj poslovanja je ostvarenje dobiti i održavanje top-forme te sprječavanje smrti
poduzeća. Na probleme u poslovanju utječu vanjski čimbenici te nedovoljna pripremljenost za
sprječavanje negativnih učinaka krize. Istraživanjem faza životnog ciklusa poduzeća
(udvaranje, doba povoja, divlje godine, adolescencija, top-forma, početak opadanja,
aristokracija i konačna propast) dijagnostičkim alatima prema menadžerskim stilovima
(PAEI) može se naći odgovarajuća organizacijska terapija te spriječiti kriza. Veličina
poduzeća nije uzrok starenja, nego smanjivanje fleksibilnosti, povećanje kontroliranosti,
opadanje poduzetničke aktivnosti, porast troškova i gubitak vizije. Dobro upravljanje vodi
zdravu tranziciju iz jedne faze u drugu. Nedovoljno razumijevanje inovativnih poslovnih
modela može uzrokovati financijski gubitak i dovesti do propasti. Hirovito tržište, brze
tehnološke promjene, globalna konkurencija i kompleksnost okruženja izazov su za mala
poduzeća u području farmaceutike. Zato je za primjer upravljanja promjenama u različitim
fazama životnog ciklusa uzeto malo poduzeće u djelatnosti kliničkog ispitivanja lijekova.
Ovaj rad istražuje mogućnosti sprječavanja propasti malih poduzeća, analizom
poduzetnika i poduzetničkih pothvata s ciljem dobivanja jasnijeg pregleda problema u
upravljanju malim poduzećima u Republici Hrvatskoj i rizika za propast poduzeća.
Predložene mogućnosti prevladavanja krize su promjena poslovnog modela, edukacija
uprave, umrežavanje i razvoj zaposlenika ulaganjem u obrazovanje što doprinosi upoznavanju
proizvoda, metoda i tehnika. Promjene treba pažljivo provoditi jer metode upravljanja
uspješne u jednoj fazi, mogu stvoriti neuspjeh kasnije. Pravodobna reakcija, edukacija
pojedinca u upravljanju i razni inovacijski modeli pomažu da se izbjegne ili ublaži poslovna
kriza te osigura opstanak i povećanje bogatstva. |
Sažetak (engleski) | The goal of business is profit achievement, top form maintenance, and failure
prevention. Business problems are influenced by external factors, and insufficient
preparedness for prevention of negative impacts of crisis. By research of company's life cycle
phases (courtship, early development, wild years, adolescence, top-form, decline, aristocracy
and final failure) by diagnostic tools per management styles (PAEI), it is possible to find
appropriate organizational therapy, and prevent crisis. The company's size is not causing
maturation, but flexibility decrease, controlling increase, business activities decline, increase
of expenses and vision lost. Good management leads healthy transition from one phase to
another. Insufficient understanding of innovative business models causes financial loss and
failure. Capricious markets, fast changing technologies, global competition and complex
environment, are challenge for small pharmaceutical companies. Small clinical research
company was chosen as example of management changes in various life cycle phases.
This work investigated possibilities of small business failure prevention, analyzing
individual entrepreneur and entrepreneurship to get clearer overview of problems and failure
risks in management of small companies in the Republic of Croatia.
Recommended possibilities for managing crisis are business model change, education
of managers, networking, employee's development through education, that contributes
acquainting with products, methods and technics. Changes should be carefully administered,
management methods successful in one phase, can lead to failure later. Timely reactions,
education in management and various innovation models, help avoiding or diminishing crisis,
ensure survival and increase wealth. |