Abstract | Franšiza je oblik poslovnog organiziranja koji uključuje davatelja franšize, poduzeće koje isporučuje koncept proizvoda ili usluge te primatelja franšize, pojedinca ili poduzeće koje prodaje robu ili usluge u određenom zemljopisnom području. Franšizni način poslovanja moguće je uspostaviti u gotovo bilo kojoj industriji, a posljednjih desetljeća ovakav način poslovanja postaje praksa sve više poduzeća diljem svijeta.
Cilj ovog rada odnosi se na analizu, odnosno atraktivnost i zastupljenost franšiznog poslovanja u Republici Hrvatskoj, odnosno kod hrvatskih poduzetnika. U svrhu tog cilja, postavljeni su i dodatni pod ciljevi, a koji su postignuti istraživanjem, odnosno polustrukturiranim intervjuom provedenom na uzorku od 9 poduzetnika. Rezultati su pokazali kako su ispitanici upoznati s pojmom franšiziranja, što predstavlja općeniti temelj za sam razvoj takvog oblika poslovanja, a pokazalo se i da su glavni nedostatci franšiznog poslovanja upravo financijski izdaci, odnosno troškovi, ali i mogućnost gubitka reputacije, što bi ovisilo o poslovnim potezima kupca franšize. Naime, pitanje malog broja domaćih franšiza svoj temelj ima u neinformiranosti poduzetnika o takvom obliku poslovanja, nedostatku financija, ali i veličini tržišta koje, po mišljenju ispitanika, nije pogodno za razvoj franšiznog poslovanja. Kako bi se pravilno pristupilo tom problemu, potrebna je intervencija države u domeni pružanja potpora projektiranju i kupnji domaćih franšiza, ali i potpora u obliku pomoći institucijama koje se bave promocijom franšiznog poslovanja. |
Abstract (english) | A franchise is a form of business organization that includes a franchisor, a company that delivers a product or service concept, and a franchisee, an individual, or a company that sells goods or services in a particular geographical area. The franchise way of doing business can be established in almost any industry, and in recent decades this way of doing business has become the practice of more and more companies around the world.
The aim of this paper refers to the analysis, ie the attractiveness and representation of franchise business in the Republic of Croatia, ie with Croatian entrepreneurs. For the purpose of this goal, additional sub-goals have been set, which were achieved by research, ie in-depth interview conducted on a sample of 9 entrepreneurs. The results showed that respondents are familiar with the concept of franchising, which is the general basis for the development of this form of business, and it turned out that the main disadvantages of franchising are financial costs and costs, but also the possibility of losing reputation, which would depend on business the moves of the franchise buyer. Namely, the issue of a small number of domestic franchises has its basis in the lack of information of entrepreneurs about this form of business, lack of finances, but also the size of the market which, in the opinion of respondents, is not suitable for franchise development. In order to properly approach this problem, state intervention is needed in the field of providing support for the design and purchase of domestic franchises, but also support in the form of assistance to institutions involved in the promotion of franchising. |