Abstract | U suvremenom globalno umreženom svijetu, poslovanje svih sektora i industrija, te tržište rada
izloženi su digitalnoj transformaciji (DX) kao jednoj od najvažnijih promjena i preduvjetu opstanka
te konkurentnosti. Osim tehnoloških, ova radikalna preobrazba obuhvaća i mnoge ostale aspekte,
posebice ekonomske, strateške, društvene, okolišne, kulturne i demografske. Većinu definicija
povezuje teza da je riječ o temeljitoj promjeni načina rada korištenjem digitalnih tehnologija i
primjenom novih poslovnih modela. Kako globalni fokus na digitalnom nikad nije bio veći, a razvoj
digitalnih tehnologija nikad brži, Hrvatska se nalazi u razdoblju intenzivnih promjena i izazova.
U tom je smislu osnovna tema ovoga specijalističkog diplomskog stručnog rada vezana za Hrvatsku
poštu d.d. (HP) kao izrazito pozitivan primjer poduzeća koje značajno pridonosi poboljšanju stanja
digitalne transformacije domaćega gospodarstva. Problem ovoga istraživanja je nedovoljno
poznavanje sustava digitalne transformacije i izazova implementacije koja donosi prednosti, ali i
rizike za poduzeće. Predmet istraživanja je analiza uloge, korištenih alata, modela pristupa izvedbi i
učinaka procesa digitalne transformacije HP-a. Glavni cilj je utvrditi povezanost učinaka digitalne
transformacije i porasta broja suvremenih poštanskih usluga kao i ključnih pokazatelja poslovanja
(KPI's).
Na temelju proučavanja teorijskih postavki kao i praktičnih rezultata europskih poštanskih poduzeća
(uključujući HP), proizlazi da je digitalna transformacija višedimenzionalan i zahtjevan proces za
jačanje konkurentnosti poduzeća. U radu se opisuje pet ključnih čimbenika uspješnosti procesa
provedbe digitalne transformacije; to su vodstvo, razvijanje sposobnosti zaposlenika, delegiranje,
tehnološki alati i komunikacija. Izgradnja sortirnih kapaciteta, opremanje suvremenim sortirnim
strojevima, obnova dostavnog voznog parka uz uvođenje zelenih dostavnih vozila, novu kurirsku
uslugu, mrežu od tristo paketomata, razvijanje mreže poštanskih ureda i unaprjeđenje poslovanja,
zahtijevali su digitalizaciju brojnih procesa HP-a. Usmjerenošću na investicije i fokusom na
modernizaciju infrastrukture, zelenom transformacijom i digitalizacijom svih procesa te gradnjom
najsuvremenijeg logističkog centra u ovom dijelu Europe, HP je uspio istovremeno stabilizirati
financije i poslovanje te osigurati gospodarski rast. |
Abstract (english) | In this globally networked world, business operations of all sectors and industries are exposed to
digital transformation (DX) as one of the most important changes and a prerequisite for survival and
competitiveness. In addition to technological ones, this radical transformation includes many other
aspects, especially economic. Most of the definitions are connected by the thesis that it is a question
of a fundamental change in the way of working through the use of digital technologies and the
application of new business models. As the global focus on digital has never been greater, and the
digital development has never been faster, Croatia is in a period of intense changes and challenges.
The main topic of this work is related to Croatian Post d.d. Ltd. (CP) as an extremely positive
example of a company that significantly contributes to improving the state of the digital
transformation of the domestic economy. The problem of this research is insufficient knowledge of
the digital transformation system and the challenges of implementation, which brings advantages but
also risks for the company. The subject of the research is the analysis of the role, the tools used, the
performance approach model and the effects of the CP digital transformation process. The main goal
was to determine the connection between the effects of digital transformation and the increase in the
number of modern postal services as well as key performance indicators (KPI's).
Based on the study of theoretical assumptions as well as practical results of European postal
companies (including CP), it follows that digital transformation is a multidimensional and
demanding process for strengthening the competitiveness of companies. Five key success factors of
the digital transformation implementation process; these are leadership, developing employee
capabilities, delegation, technological tools and communication. Modernization and improving
operations required the digitization of numerous CP processes. By focusing on investments in
infrastructure, green transformation and digitalization of all processes and the construction of the
most modern logistics center in this part of Europe, CP managed to simultaneously stabilize finances
and operations and ensure economic growth. |