Abstract | Gastronomski turizam sve je važniji segment turističke industrije diljem svijeta, a Hrvatska ima
bogatu i raznoliku gastronomsku tradiciju, koja pridonosi tom trendu.
U ovome radu istražila se uloga gastronomskog turizma u Hrvatskoj, s naglaskom na
prepoznavanje potencijala hrvatske gastronomije. Glavna teza istraživanja bila je da gastronomija
igra važnu ulogu u promociji turizma, te da se, u skladu s tim, sve više nude specijalizirani
programi, čiji je glavni cilj pružiti gastronomsko iskustvo. Samim time gastronomija, u sve većem
broju slučajeva, postaje glavni motiv putovanja.
U istraživanju su analizirani povijest, raznolikost i kvaliteta gastronomske ponude u Hrvatskoj,
kao i postojeći specijalizirani programi gastronomskog turizma. Metodologija istraživanja
uključivala je analizu, komparaciju i proučavanje relevantnih izvora i studija o gastronomskom
turizmu u Hrvatskoj, svjetskoj turističkoj ponudi, kulturnoj baštini i srodnim disciplinama.
Također, provedeno je istraživanje putem ankete i intervjua s turističkim zajednicama, kako bi se
utvrdilo koja regija u Hrvatskoj posebno posvećuje pažnju i ulaže najviše napora u pružanje
kvalitetnog i raznovrsnog gastronomskog iskustva za posjetitelje, koliko se općenito važnosti
pridaje gastronomskoj ponudi i koji su trenutno najpopularniji oblici promocije. U istraživanju su
analizirane i negativne strane hrvatske gastronomske ponude, uključujući komunikaciju i jezične
barijere.
Rezultati istraživanja pokazali su da gastronomija ima značajan utjecaj na turističke odluke i da
postoji potreba za daljnjim razvojem gastronomskog turizma. U radu su navedene preporuke za
razvoj gastronomskog turizma u Hrvatskoj, kao što su jačanje suradnje između turističkih
zajednica, ugostiteljskih objekata i lokalnih proizvođača hrane, ulaganje u obrazovanje osoblja,
unaprjeđenje infrastrukture, promocija održive prakse i stvaranje integriranog nacionalnog plana
razvoja gastronomskog turizma. Zaključeno je da gastronomija u Hrvatskoj predstavlja autentično
iskustvo koje je privlačno turistima i ima pozitivan socioekonomski utjecaj na lokalne zajednice,
stoga su daljnji razvoj i promocija gastronomskog turizma ključni, kako za turistički sektor, tako i
za čitavo hrvatsko gospodarstvo. |
Abstract (english) | Gastronomic tourism is an increasingly important segment of the global tourism industry, and
Croatia has a rich and diverse gastronomic tradition that contributes to this trend.
This paper delves into the role of gastronomic tourism in Croatia, with an emphasis on recognizing
the potential of Croatian gastronomy. The main thesis of the research is that gastronomy plays an
important role in the promotion of tourism, and that, as a result, more and more specialized
programs are being offered, with the primary goal of providing a gastronomic experience, whereby
gastronomy is becoming, in an increasing number of cases, the main motivator for travel. The
research explores Croatia's gastronomic offerings, analyzing their history, diversity and quality, as
well as the existing specialized programs in gastronomic tourism.
The research methodology involves analyzing, comparing, and studying relevant sources and
studies on gastronomic tourism in Croatia, as well as the global tourism offerings, cultural heritage,
and related disciplines. Also, surveys and interviews were conducted with tourist boards to
determine the regions in Croatia that pay particular attention to providing quality and diverse
gastronomic experiences for visitors, and that put the most effort into them. The research also
investigates how much importance is generally attributed to gastronomic offerings, and identifies
the most popular current forms of promotion. The study also addresses the negative aspects of
Croatian gastronomy, including communication and language barriers.
The research results highlight that gastronomy has a significant influence on tourists' decisions,
and underscore the need for further development of gastronomic tourism. The paper contains
recommendations for advancing gastronomic tourism in Croatia, such as fostering collaboration
between tourist boards, catering establishments, and local food producers, investing in staff
education, improving infrastructure, promoting sustainable practices, and creating a
comprehensive national plan for the growth of gastronomic tourism. It is concluded that Croatia's
gastronomy offers an authentic experience that appeals to tourists and has a positive
socioeconomic impact on local communities. Consequently, the ongoing development and
promotion of gastronomic tourism are crucial for both the tourism sector and the entire Croatian
economy. |