Abstract | Za razliku od tradicionalnih vozila, električna vozila zahtijevaju promjenu lanca vrijednosti i promjenu procesa proizvodnje. Također, mišljenja potrošača o praktičnosti, funkcionalnost i potencijalnoj prednosti električnih vozila uglavnom su mješovita u područjima kao što su troškovi, ušteda, praktičnost, domet putovanja i infrastruktura punionica. Republika Hrvatska iz godine u godinu bilježi značajan rast prodaje potpuno električnih vozila. Naime, električna vozila su još 2019. godine imala udio na hrvatskom tržištu novih automobila od tek 0,25%, 2020. porastao je na 1,47%, a 2021. godine značajnijih 3,17%. Kada se pogleda broj električnih automobila (registriranih u Republici Hrvatskoj) i broj punionica u Republici Hrvatskoj, može se zaključiti kako je tržište kvalitetno pokriveno. Međutim, ceste u Republici Hrvatskoj su vrlo frekventne, a u ljetnim mjesecima često i nadilaze svoje granice pa se postavlja pitanje dostupnosti i dostatnosti punionica za električna vozila. Uzevši u obzir pretpostavku da u Republici Hrvatskoj, odnosno gradu Zagrebu, postoji niša za izgradnju punionice električnih vozila, rad sadrži poslovni plan punionice. Punionica bi imala osam uređaja s po dva punjača, a korisnici bi imali mogućnost odabira dvije vrste, „Standard+“ i „Fast“ punjača. Pokazalo se kako je u dugotrajnu imovinu potrebno investirati 3.716.000 kuna, a punionica električnih vozila, uzevši u obzir njenu vrlo frekventnu lokaciju, svakodnevno bi električnom energijom snabdijevala oko 60 vozila, dok bi se s godinama ta brojka snažno povećavala. Razdoblje povrata ulaganja procjenjuje se za nešto više od četiri godine. |
Abstract (english) | Unlike traditional vehicles, electric vehicles require a change in the value chain and a change in the production process. Also, consumer opinions on the practicality, functionality and potential benefits of electric vehicles are mostly mixed in areas such as costs, savings, convenience, travel range and charging station infrastructure. Namely, in 2019, electric vehicles had a share in the Croatian market of new cars of only 0.25%, in 2020 it increased to 1.47%, and in 2021 to a significantly more significant 3.17% When looking at the number of electric cars (registered in the Republic of Croatia) and the number of charging stations in the Republic of Croatia, it can be concluded that the market is well covered. However, roads in the Republic of Croatia are very busy, and in the summer months they often exceed their limits, so the question arises about the availability and sufficiency of charging stations for electric vehicles. Taking into account the assumption that in the Republic of Croatia, ie the city of Zagreb, there is a niche for the construction of a charging station for electric vehicles, the paper contains a business plan for the charging station. The charging station would have eight devices with two chargers, and users would have the option of choosing two types, "Standard +" and "Fast" chargers. It turned out that 3,716,000 kn is needed to be invested in fixed assets, and the electric vehicle charging station, given its very frequent location, would be used about sixty times a day, while the number would increase sharply over the years. The payback period is estimated at just over nine years. |