Abstract | Obiteljska poduzeća važan su dio svakog gospodarstva. U razvijenim zemljama svijeta imaju
dugu tradiciju razvoja dok u Republici Hrvatskoj njihov snažan razvoj počinje nakon
osamostaljenja. U ovom specijalističkom diplomskom radu opisana su specifična obilježja
poslovanja obiteljskih poduzeća, kontekst odlučivanja i strategije koje primjenjuju za razvoj
poslovanja. Njihov razvoj analiziran je pomoću trodimenzionalnog modela obitelji, vlasništva i
poslovanja koji je zatim primijenjen na obiteljsko poduzeće „Sabljak“.
U obiteljskom poduzeću „Sabljak“ prijelaz u drugu fazu vlasništva koja se odnosi na vlasništvo
nasljednika, braće Sabljak, poklopit će se s ulazom u četvrtu fazu poslovne obitelji odnosno fazu
povlačenja najstarije generacije – osnivača i vlasnika Milana Sabljaka i treću poslovnu fazu, fazu
dozrelosti gdje djelatnost poduzeća „Sabljak“ ostvaruje profit koji se kontinuirano povećava. Uz
pomoć trodimenzionalnog modela i provedenog istraživanja s predstavnicima mlađe generacije
obiteljskih poduzetnika, u okviru fokus grupe, predložene su strategije rasta ovoga poduzeća u
budućnosti. Analiza je pokazala da se obiteljsko poduzeće „Sabljak“ nalazi u fazi zajedničkog
rada više generacija, da je u vlasništvu osnivača i u fazi stabilizacije i razvoja poslovanja.
Rezultati istraživanja pokazali su da poduzeće u budućnosti treba primijeniti kombinaciju triju
strategija i to: strategiju rasta, strategiju rezanja troškova i strategiju smanjenja imovine jer će
investicijama u obrtna sredstva i redukcijom troškova poslovanja ostvariti veću profitabilnost. Na
temelju provedenog istraživanja može se zaključiti da uspješan razvoj obiteljskih poduzeća ovisi
o sinergijskom djelovanju članova obitelji, adekvatnom odabiru strategija razvoja te odabiru
pravog trenutka za prijenos poslovanja i vlasništva na nasljednike. Vlasnik mora znati procijeniti
jesu li njegovi nasljednici spremni preuzeti poslovanje jer o toj procjeni ovise budući razvoj i
opstanak obiteljskog poduzeća. Mladi nasljednik, temeljem iskustva upravljanja profitnim
centrom obiteljskog hotela, u ovom slučaju, ima priliku izgraditi se u legitimnog, pripremljenog i
iskusnog lidera. |
Abstract (english) | Development model of family business „Sabljak“ and choosing a growth and development
strategy.xxFamily businesses are an important part of any economy. In the developed countries
of the world they have a long tradition of development, while in the Republic of Croatia their
strong development begins after independence. This specialist diploma thesis describes the
specific characteristics of family business operations, the decision-making context and the
strategies they apply for business development. Their development was analyzed using a threedimensional
model of family, ownership and business, which was then applied to the family
business„Sabljak“.
In the family business „Sabljak“, the transition to the second phase of ownership related to the
property of the heir, the Sabljak brothers, will coincide with the entry into the fourth phase of the
business family and the withdrawal phase of the oldest generation – founder and owner Milan
Sabljak and the third business phase the activity of the trade „Sabljak“ makes a profit that is
continuously increasing. With the help of a three-dimensional model and research conducted with
representatives of the younger generation of family entrepreneurs, within the focus group, growth
strategies of this craft for the future were proposed. The analysis showed that the family business
"Sabljak" is in the phase of joint work of several generations, that it is owned by the founders and
in the phase of stabilization and development of business. The results of the research showed that
crafts in the future should apply a combination of three strategies: growth strategy, cost-cutting
strategy and asset reduction strategy, because investments in working capital and reduction of
operating costs will achieve greater profitability. Based on the research, it can be concluded that
the successful development of family businesses depends on the synergistic action of family
members, adequate choice of development strategies and choosing the right time to transfer
business and ownership to heirs. The owner must be able to assess whether his heirs are ready to
take over the business, because the future development and survival of the family business
depends on this assessment. The young heir, based on the experience of managing the profit
center of the family hotel, in this case, has the opportunity to build himself into a legitimate,
prepared and experienced leader. |