Abstract | U procesu prijenosa poslovanja s jedne generaciju na drugu puno se poduzeća
prodaje ili doživljavaju pad poslovne uspješnosti i povećanje obiteljskih problema. Čak
i kada se radi na pripremi osnivača, nasljednika, poduzeća i obitelji, proces prijenosa
poslovanja kompleksan je i ishod je neizvjestan. Stoga je glavni cilj istraživanja u ovom
specijalističkom diplomskom stručnom radu bio identificirati postupke (procese)
prijenosa vlasništva u obiteljskim poduzećima. Kako bi se utvrdilo koji su izazovi i
perspektive prijenosa poslovanja u obiteljskim poduzećima te kako su u tom procesu
uključena ključna dva subjekta (osnivač i nasljednik), provedena su sekundarna
(znanstvena i stručna literatura te dokumentacija odabranih obiteljskih poduzeća) i
primarna (polustrukturirani intervjui (N=12) istraživanja. Rezultati istraživanja pokazuju
kako se mnoga obiteljska poduzeća ne pripremaju u cijelosti na prijenos poslovanja,
već to rade podsvjesno. Isto tako prikazani su načini pripreme na koje se intervjuirana
poduzeća pripremaju te koje su korake poduzeli u pripremi. Neka obiteljska poduzeća
koriste programe potpore pute edukacija te se tako bolje pripremaju za prijenos
poslovanja. Rezultati u većini slučajeva ukazuju kako se osnivači zanemaruju u
pripremi, već se priprema vrši na nasljednicima koji su u fokusu za prijenos poslovanja.
Kada se razmišlja o prijenosu poslovanja na vanjske profesionalne menadžere, tada
se priprema prijenosa poslovanja odgađa do samog trenutka prijenosa poslovanja,
kada se priprema obavlja u pronalaženju adekvatnog vanjskog menadžera. Priprema
obitelji smatra se pod pripremom samog poduzeća jer u ovom istraživanju u većini obiteljskih poduzeća većinu zaposlenika čini obitelj. Ovim radom prikazalo se koliko je
bitan program potpore za prijenos poslovanja te dostatna edukacija i shvaćanje
potrebnog vremena za prijenos poslovanja kojim se može smanjiti broj likvidiranih ili
prodanih obiteljskih poduzeća te tako unaprijediti ekonomiju svake države pa tako i
Hrvatske. Za daljnja istraživanja potrebno je istražiti kakva je uspješnost prijenosa
poslovanja kada postoji vrsta programa potpore, kada se ona koristi te kakva je
uspješnost prijenosa poslovanja kada se takve potpore ne koriste ili ne postoje.
Također potrebno je istražiti posljedice nastale nakon prijenosa poslovanja te što se
dalje događa s obiteljskim poduzećima. |
Abstract (english) | In the process of transferring business from one generation to another, many
companies are sold or experience a decline in business success and an increase in
family problems. Even when working on the preparation of founders, successors,
companies and families, the process of business transfer is complex, and the outcome
is uncertain. Therefore, the main goal of the research in this specialist thesis was to
identify the procedures (processes) of ownership transfer in family businesses. In order
to determine the challenges and perspectives of the transfer of business in family
businesses and how the two key subjects (founder and successor) are involved in this
process, we carried out secondary (scientific and professional literature and
documentation of selected family businesses) and primary (semi-structured interviews
(N=12) research. The results of the research show that many family businesses do not
fully prepare for the transfer of business, but do so subconsciously. The methods of
preparation in which the interviewed companies prepare and the steps they took in
preparation are also presented. In some family businesses, they use the support
programs through education and are thus better prepared for the transfer of business.
results in most cases indicate that the founders are neglected in the preparation,
but the preparation is done with the successors, who are the focus for the transfer of
the business. When considering the transfer of the business to external professional
managers, then the preparation of the business transfer is postponed until the very
moment of the business transfer, when the preparation is done in finding an adequate
external manager. The preparation of the family is considered under the preparation of
the company itself. Because in this research, in most family businesses most of the
employees are family. This work showed how important the support program for the
transfer of business is, as well as sufficient education and understanding of the time
required for the transfer of business, which can reduce the number of liquidated or sold
family businesses and thus improve the economy of every country, including Croatia.
For further research it is necessary to investigate the success rate of business transfer
when there is some kind of support program, when it is used, and the success rate of
business transfer when such supports are not used or do not exist. It is also necessary
to investigate the consequences of the transfer of business and what happens next to
family businesses. |