Abstract | U završnom radu se prikazuje situacija prilikom odlučivanja unutar jednog poduzeća o izlasku na novo tržište. Postoje različiti načini izlaska na inozemno tržište, a upravo su isti, u ovom završnom radu, analizirani na primjeru farmaceutske industrije. Za izradu završnog rada provedeno je sekundarno istraživanje, tzv. istraživanje za stolom. Dana je definicija i pojam tržišta farmaceutskih proizvoda, kao i čimbenici koji utječu na odabir vrste izlaska na inozemno tržište. Ti čimbenici su strateški čimbenici, čimbenici okruženja i transakcijski čimbenici te analiza navedenih čimbenika omogućava donošenje strateške odluke vezane uz izlazak na međunarodno tržište. Također, opisani su i načini izlaska na inozemno tržište od direktnoga i indirektnoga izvoza, licence, zajedničkoga ulaganja, franšize, strateških saveza, direktnih stranih ulaganja te spajanja i akvizicija. Prikazana su kretanja farmaceutske industrije u Hrvatskoj, Europskoj Uniji i svijetu.
Na primjeru poduzeća Jasika d.o.o., kako bi se došlo do pravilnog načina izlaska na novo tržište, provedena je analiza poslovanja poduzeća, kao i SWOT analiza poduzeća te PEST analiza farmaceutske industrije. Analizom se utvrdilo kako poduzeće ima pozitivne financijske rezultate čiji prihodi rastu iz godine u godinu, kao i dobit. Također, utvrdilo se kako većinu svojih prihoda ostvaruje na domaćem tržištu te kako postoji potencijal za povećanje prihoda iz inozemstva. Poduzeće posjeduje dobro organizirane logističke centre kao i vlastiti razvijeni vozni park te dugogodišnje iskustvo na hrvatskome tržištu. Posluje već dugi niz godina na tržištu dijagnostičke opreme u Bosni i Hercegovini i Srbiji te posjeduje određena znanja o navedenim tržištima. Upravo zbog ove činjenice autor smatra kako bi poduzeće trebalo uložiti dodatna sredstva u ispunjavanje uvjeta vezano za skladištenje i promet lijekovima u Srbiji i Bosni i Hercegovini, koji će mu omogućiti sudjelovanje na tržištu farmaceutske opreme u Srbiji te Bosni i Hercegovini. Autor prema rezultatima istraživanja predlaže direktno ulaganje u stranu zemlju. |
Abstract (english) | The final paper outlines how strategic factors, environmental factors and transactional factors and the analyses of these factors make possible strategic decisions related to entering the international market. It also describes the ways of entering the foreign market from direct and indirect exports, licenses, joint ventures, franchises, strategic alliances, foreign direct investments to mergers and acquisitions. The trends of the pharmaceutical industry in Croatia, the European Union and the World are presented.
In order to find the right way to enter a new market, an analysis of a company operations was performed on the example of the firm Jasika Ltd., as well as a SWOT analysis of the company and a PEST analysis of the pharmaceutical industry. The analysis has shown that the company has positive financial results whose revenues, as well as profits, increase year after year. It also reveals that it generates most of its revenues on the domestic market and that there is a possibility of increasing revenues from abroad. The company has well-organized logistics centers as well as its own developed rolling stock and many years of experience in the Croatian market. The company has been operating for many years in the markets of diagnostic equipment in Bosnia and Herzegovina and Serbia, and has some knowledge of these markets. Due to this fact, the author believes that the company should invest additional funds in meeting the conditions related to the storage and sale of drugs in Serbia and Bosnia and Herzegovina, which will allow it to participate in the pharmaceutical equipment markets in above countries. According to the results of the research, the author suggests direct investment in foreign countries. |