Abstract | Turističke agencije jedan su od glavnih aktera u razvoju turističke djelatnosti kako u svijetu, tako i u Hrvatskoj, zemlji koja ima uvjerljivo najveći udio turizma u BDP-u u Europi. Prve preteče turističkih agencija pojavljuju se u 17. stoljeću, dok je najveći iskorak u razvoju turističkih agencija napravio Thomas Cook u 19. stoljeću kada je osnovao prvu putničku agenciju na svijetu. Od početka, pa tako i danas, turističke se agencije susreću s brojnim izazovima. Sve posluju na sličan način, kao posrednici i glavni organizatori, koji se trude da kupci prepoznaju prednosti njihovih usluga. U Hrvatskoj, zemlji turizma, velika je konkurencija, a još veći tržišni izazovi za turističke agencije. Kako bi opstale, ključno je da posluju uspješno te teže održivom rastu.
Ovaj rad analizira financijske izvještaje turističke agencije Euro Tours d.o.o. te ih uspoređuje s konkurencijom u svrhu ocjene financijskog stanja poduzeća. Korištene su metode horizontalne i vertikalne analize financijskih izvještaja i analiza financijskih pokazatelja. Na početku su s teorijskog aspekta objašnjene turističke agencije, problematika upravljanja turističkim agencijama, opis poduzeća čije se poslovanje ocjenjivalo te metode po kojima se ocjenjivalo. Zatim je na temelju vlastitih izračuna autora provedena analiza financijskih izvještaja po prethodno razrađenim metodama, kao i usporedba s poduzećima iz konkurencije. Na kraju je u zaključku donesena konačna ocjena po svim analiziranim aspektima poslovanja turističke agencije Euro Tours d.o.o. Može se zaključiti da je poduzeće poslovalo uspješno, no u pojedinim segmentima efikasnosti ipak zaostaje za konkurencijom. |
Abstract (english) | Travel agencies are one of the main actors in the development of tourism both in the world and in Croatia, the country with the largest share of tourism in GDP in Europe. The first forerunners of travel agencies appear in the 17th century, while the biggest gap in the development of travel agencies was made by Thomas Cook in the 19th century when he founded the first travel agency in the world. From the beginning, and even today, travel agencies have faced a number of challenges. They all operate in a similar way, as intermediaries and main organizers, trying to make customers recognize the benefits of their services. In Croatia, a country of tourism, there is a lot of competition, and even greater market challenges for travel agencies. In order to survive, it is crucial that they operate successfully and strive for sustainable growth.
This paper analyzes the financial statements of the travel agency Euro Tours d.o.o. and compares them with the competitors in order to examine the financial condition of the company. Methods of horizontal and vertical analysis of financial statements and analysis of financial indicators were used. At the beginning, from a theoretical aspect, travel agencies are explained, as well as the problems of managing travel agencies, a description of the company whose business was evaluated and the methods by which it was evaluated. Then, based on the authors own calculations, an analysis of financial statements was performed according to previously developed methods, as well as a comparison with companies from the competition. In the end, in the conclusion, a final assessment was made on all analyzed financial aspects of the travel agency Euro Tours d.o.o. It can be concluded that the company has operated successfully, but in some segments of efficiency still lags behind the competition. |